Broderie logo. Ce trebuie să știu?
Atunci când fac un logo pentru a fi brodat, sunt câteva aspecte de care trebuie să țin seama.
Nu vorbesc aici de importanța de a avea un logo care să te reprezinte. Este o altă discuție, iar elementele de design și simbolistică le las în seama designerilor specializați.
Ceea ce vreau să expun mai departe sunt unele date tehnice legate de broderie, pe care designerii nu le cunosc, și pe care ar fi bine să le ia în considerare dacă proprietarul logo-ului va dori să își personalizeze prin broderie anumite produse.
Broderia are limitările ei.
Poate dintre toate metodele de personalizare broderia este cel mai greu de realizat și impune anumite limite.
Pe de altă parte, broderia este cea mai elegantă și durabilă, dacă ar fi să o comparăm cu serigrafia, termotransferul sau orice altă metodă.
Un logo brodat bine realizat o să îți ofere o imagine deosebită în ochii potențialilor clienți sau partenerilor de afaceri.
Da, în ziua de azi avem mașini de brodat computerizate cu ajutorul cărora putem obține o acuratețe foarte bună și viteză de execuție superioară, ceea ce face ca prețurile pentru personalizarea prin broderie să fie din ce în ce mai accesibile și comparabile chiar cu celelalte metode de personalizare.
Totuși, principiul de lucru este același: împungerea cu ac și ață a unei țesături (sau alt material care poate fi cusut)
Chiar dacă mașinile de brodat computerizate au o precizie foarte mare, reușind să plaseze împunsăturile foarte exact, faptul că ața are o grosime în general de 0.4 mm care intră și iese printr-o gaură de ac de 0.7-0.8 mm, precizia elementelor nu poate fi similară cu a unui print care folosește pixeli de dimensiuni mult mai mici.
Limitările impuse de ac, ață și țesătură.
Pe lângă cele enumerate mai sus, trebuie să mai ținem cont și de suprafața pe care trebuie realizată broderia, adică țesătura care poate fi un tricou, o șapcă, o jachetă de fâș sau polar, un prosop, etc.
Dacă ne gândim doar la aceste câteva articole enumerate, constatăm că sunt materiale cu elasticități diferite, stucturi diferite, mai pufoase sau mai netede, etc.
Cel mai bine va ieși broderia pe un material cât mai neted și mai puțin elastic, iar cel mai dificil va fi să brodăm pe materiale elastice sau pufoase precum tricourile polo sau jachetele de fleece (polar).
Elementele foarte fine se vor scufunda în aceste materiale iar acuratețea logo-ului va avea de suferit.
De aceea trebuie evitate elementele foarte fine, adică sub 1 mm grosime.
Cel mai frecvent, un logo este amplasat în piept pe partea stângă. Dimensiunea unui astfel de logo este undeva între 8 și 10 cm lungime.
La această dimensiune ar trebui să ne raportăm când realizăm un logo pentru a fi brodat.
Faptul că lucrăm cu ac și ață impune limite de dimensiuni, iar toate acestea și multe altele le explic în acest video.
Limitările impuse de dimensiune.
Având în vedere cele spuse mai sus, evitați și elementele foarte mici, gen picături, cerculețe, steluțe.
O astfel de formă, chiar dacă are peste 1 mm, este greu de realizat prin brodare, pentru că numărul împunsăturilor necesar conturării unor astfel de forme nu pot fi amplasate pe o arie foarte mică.
Mai ales că între ele trebuie fie să facem o legătură cu ață, fie să tăiem ața.
La tăiere mașina face un nod, care în unele cazuri este comparabil ca dimensiune cu forma în sine.
Evitați și folosirea fonturilor ca în exemplul alăturat, tot din același motiv.
Cel mai frecvent aceste dimensiuni mici le întâlnim la texte.
Un text care să fie lizibil prin brodare trebuie să aibă minim 4 mm înălțime, dar pentru a avea o calitate mai bună recomandat este să ne încadrăm cu textul undeva la 6-6.5 cm înălțime.
Textele care sunt sub aceste dimensiuni, cred că sunt și inutile. La ce bun să pui un text atât de mic, dacă el nu se va vedea de la distanță.
Contrar așteptărilor, broderiile de mari dimensiuni sunt mai ușor de realizat decât broderiile mici.
O broderie amplasată pe spate sau pe tot pieptul poate avea dimensiuni cuprinse între 25 și 30 cm lungime.
La o asemenea dimensiune pot fi reproduse mult mai multe detalii decât la o broderie mică.
Totuși este de evitat amplasarea unor astfel de broderii pe tricouri subțiri sau pe alte produse din țesături fine, pentru că o broderie mare și încărcată va „atârna” efectiv pe produs, ceea ce nu este prea plăcut din punct de vedere vizual.
Fonturi recomandate pentru brodarea textelor mici.
Cel mai bine vor ieși fonturile scrise cu majuscule cu fonturi simple gen Arial Black, sau altele asemănătoare.
Trebuie evitate fonturile serif și fonturile script ( de mână).
Dacă folosim acest tip de fonturi, înălțimea textelor trebuie să fie ceva mai mare.
Cu cât fontul este mai simplu și mai gros (bold) cu atât va ieși broderia mai bine.
Despre asta vorbesc și în platforma noastră de curs de broderie computerizată într-o lecție care poate fi văzută aici.
Cei care aveți mașini de brodat și activați în domeniul broderiei, puteți să vă abonați la platformă aici.
Limitările impuse de culori.
Spre deosebire de print sau de digital, culorile pe care le putem folosi la broderie sunt mult mai limitate.
Dacă este să ne uităm la una din cele mai cunoscute mărci de ață de brodat, vedem că sunt undeva la 400 de culori de ață. Mă refer la Madeira, iar un catalog online poate fi văzut aici.
Așa cum mulți știți, culorile în broderie sunt date de culoarea bobinei de ață cu care brodăm.
De aceea este mai greu să facem degrade-uri sau amestecuri de mai multe culori și să avem ca rezultat forme de o anumită nuanță sau transparență.
Este cu totul altceva decât la print sau serigrafie unde putem amesteca culorile.
Dacă nu aveți la îndemână un catalog fizic unde să vedeți exact nuanțele ațelor de brodat, puteți să folosiți și acest site unde puteți vedea dacă o anumită culoare Pantone are corespondență cu ața de brodat. Este vorba tot de un site de la Madeira pe care îl puteți consulta aici.
Culorile însă diferă de la un producător la altul, iar fiecare dintre acestea are propriile lui cataloage și coduri de culoare.
Tot în funcție de producător, dar și de compoziție, ața de brodat poate avea un aspect diferit.
Ața de polyester, de exemplu, nu are un aspect atât de fin comparativ cu vâscoza, dar este o ață rezistentă și este preferată de majoritatea celor care fac broderie pentru că se lucrează mai ușor cu ea. Rezistă și la clor, și la vopsit și la alte tratamente mai agresive.
Ața de vâscoză este mai moale, se așează mai frumos, dar este mai scumpă, nu rezistă la clor și la vopsit, nu este atât de rezistentă în timp. Trebuie să luați în calcul și aceste detalii atunci când alegeți un anumit tip sau culoare de ață.
Concluzie.
Dacă un logo va fi brodat, se impune să aveți grijă la aceste lucruri:
- să nu aveți elemente foarte mici sau foarte subțiri,
- să nu folosiți degradeuri sau transparențe
- folosiți cât mai puține culori
- folosiți cât mai puține detalii
Cu alte cuvinte, cu cât un logo este mai simplu și cu forme bine conturate, cu atât va fi mai ușor de brodat și mai plăcut.
Comentarii
Alte articole relevante